reklama

pretože sme ľudia

Neustále som uvažoval ako správne napísať tento článok. Niekoľkokrát som vetu začal a hneď škrtol z obavy, či ma ľudia správne pochopia. Pochopia čo týmto chcem povedať? Snažil som sa aby týchto pár riadkov bolo správne chápaných, no cieľom bolo vzbudiť v ľuďoch záujem. Samozrejme som mal strach, čo keď je to len mrhanie času, ťukania do notebooku a výsledkom totálna ľahostajnosť od akéhokoľvek jedinca v dnešnej spoločnosti, poprípade kritiky, že čo za fagana si niečo takéto dovolil písať keď vie o živote zhruba to čo prezident kde bol v deň svojej dovolenky respektíve poľovačky. No nie som tu od toho aby som mal strach. Som tu od toho aby som vyjadril svoj vlastný názor, aby si každý jednotlivec uvedomil na čo má právo, aby sa začalo obdobie činov a nie ľahostajnosti a predovšetkým aby ľudia začali spolupracovať. Tá sa v poslednom čase vytratila a očividne všetko naokolo upadlo do šedého odtieňa.. Ešte stále som študent. Na jednej z prednášok som mal možnosť byť oboznámený so stratégiou Slovenskej republiky ako vyriešiť dlhodobý problém: Rómsku otázku. Priamo od splnomocnenca vlády SR pre rómsku komunitu Petra Polláka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dovtedy som túto problematiku opomínal, nevzbudzovala vo mne záujem. Možnosť, ktorú nám ponúka dnešná vláda ako riešenie je síce pekné a zatiaľ najpriechodnejšie, no málo účinné. Namiesto toho, aby som to kritizoval, poukazoval na chyby, začal som rozmýšľať nad účinnejšou alternatívou. Kritizovať dokáže naozaj každý, no málokto vie predložiť rozumné riešenie. Začal som si hromadiť materiál, z ktorého som čerpal vedomosti, oboznamoval som sa s históriou Rómskej komunity. Každý dokument, ktorý som si naštudoval bol pre mňa užitočný, nech išlo o akýkoľvek zložitý text. Aby som to zhrnul vyčlenil som štyri body, ktoré som spracoval do lepšej alternatívy, akú nám ponúka dnešná vláda. Je to vzdelanie, bývanie, zamestnanie a na záver spoločnosť. Začnem od vzdelania, ktoré je základným pilierom života každého človeka na zemi, pretože evidentne to chýba Rómskej komunite. Narážam hlavne na ich životný štýl, základy hygieny, súžitie so spoločnosťou a prístup k zamestnaniu. Po spojení týchto jednotlivých bodov to samozrejme vyzerá tak ako to vyzerá, vzťah spoločnosti voči Rómom, plný nenávisti, diskriminácie a vytláčania zo spoločenského života. Preto môj návrh zameraný na vzdelanie ma tieto dve možnosti riešenia pre Rómsku komunitu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzdelanie

Vytvorenie internátnej škôlky a internátnej školy. Často spomínané riešenie, dokonca aj od predsedu vlády Róberta Fica, no oveľa ľudskejšie. Žiadne vytrhávanie detí od rodičov. Ako som už v úvode poznamenal, vzťah spoločnosti voči Rómom je plné nenávisti a diskriminácie. Preto si neviem predstaviť zaradenie Rómskych detí do bežných škôlok a škôl, pokiaľ má spoločnosť takúto mienku. Chápem, že tým deťom chýbajú základné poznatky ako hygiena, čisté oblečenie, slušné správanie, materinský jazyk, tak prečo by mali chodiť do škôl s deťmi ktoré to vedia? Toto je postoj, ktorý nič nevyrieši. Internátnou škôlkou ich naučíme hlavné životné základy, ktoré nenadobudli od svojho narodenia. V internátnych školách budú pokračovať ďalej v štúdiu, ale len do 5. ročníka. So škôlkou to bude dostatočne dlhé obdobie na bezproblémové zaradenie sa do bežných škôl a samozrejme sa vyhneme prílišnej nákladnosti tohto projektu. Internátnou škôlkou a školou som sa chcel vyhnúť vplyvu a prostrediu v ktorom tieto deti žijú. Nikto by nechcel v takom prostredí vychovávať svoje deti. Treba aj im a aj rodičom ukázať, aké je prostredie v ktorom žijú dôležité. Protihodnotou by bolo škrtnutie dávok na školskú dochádzku. Tieto peniaze sa využijú pri nakupovaní pomôcok a rôznych prostriedkov na pomoc pri štúdiu. Týmto prejdem k ďalšiemu bodu alternatívneho projektu a to je bývanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bývanie

Ich osady, ktoré sú postavené na okraji miest alebo obcí, v ktorých ničia životné prostredie, sú zrkadlom správania sa spoločnosti k tejto komunite. Treba si uvedomiť, ak chceme uspieť v prvom bode a to vzdelávaní, musíme vyriešiť aj bývanie, respektíve prostredie v ktorom tieto deti žijú. Tieto deti sa vrátia z čistého prostredia do špiny, a všetko čo sa naučia bude znegované a takto sa to bude opakovať dookola. V tom prípade bude internátne štúdium zbytočné. Opäť mám dve alternatívy riešenia. Prvým by bolo využitie napríklad starých kasární, ktoré by sa zrekonštruovali. Obsahovali by základné veci ako vodu, elektrinu, a s príspevkov spoločnosti nejaké to zariadenie. Tiež by to nebolo zadarmo. Škrtol by som im príspevok na bývanie, a taktiež ako v druhom prípade určitý poplatok za nájom. Nič nie je zadarmo, a takýto "luxus" nedostane každý. Samozrejme by bola potrebná aj kontrola rodín, aby sa predišlo rozkrádaniu a devastácií bytov. Mám na mysli hliadku ako kontrolný orgán. Pretože celé to financuje štát, štát sú občania. Je to v záujme každého ako sa na tom bude podieľať, a myslím si, že priama účasť v tomto prípade je najlepšia. Nevytvárať byrokratický orgán, tých tu máme dosť. Takže by som to nazval občianskou hliadkou, ktorá by mala za úlohu kontrolovať tieto rodiny a priestory. Druhým riešením by bolo poskytnutie materiálu a pozemok. Práca pod dohľadom stavebnej firmy. Tu by si odpracovali časť nákladov. Človek si oveľa viac váži to čo si postavil vlastnými rukami. K tomuto riešeniu ma inšpiroval jeden článok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

http://spisskanovaves.korzar.sme.sk/c/6569505/romovia-postavili-dom-z-recyklovaneho-dreva.html

Je to geniálny nápad, ktorým by som vyriešil nejeden problém a hlavne by účinok vzdelávania bol zmysluplný. Deti by sa vracali do čistého prostredia, ich vývoj by napredoval a taktiež vývoj celej komunity. Rovnako by som ponechal splácanie takéhoto "luxusu" určitou čiastkou. Tak ako vzdelanie aj bývanie je veľmi dôležitý atribút pre súžitie so spoločnosťou, ale aj rozvojom jednotlivca. Preto treba aj na túto oblasť prikladať pozornosť. Okrem toho, že si sami ničíme životné prostredie, prispievajú tomu aj rómske osady. Je katastrofa sa nato pozerať. Zvýšením záujmu a podpory takejto alternatívy je v našom záujme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zamestnanie

Teraz využijem svoje poznatky s rómskych dejín. Rómovia po niekoľko rokov boli kočovný kmeň. Boli taktiež veľmi dobrý hospodári ale aj remeselníci, kováči. Snažíme sa Rómsku menšinu silou mocou prispôsobiť dnešnej spoločnosti, ale čo tak dať šancu tomu v čom kedysi vynikali. Týmto by sme opäť vyriešili otázku zamestnanosti a tiež obnovu domácej výroby a remesiel. Akákoľvek domáca výroba, či podpora farmárov je dnes nulová. Väčšinu výroby nám zjednodušujú stroje, ale stále to nemá nad poriadnu ručnú výrobu, ktorú si ľudia dlhé roky tak cenili. Jeden projekt ma tiež zaujal, zároveň alternatíva práce pre Rómov. Poslal mi ho môj profesor ako príklad, že aj takto to môže fungovať.

http://novohrad.sme.sk/c/5386274/chov-prasiat-a-krav-v-ramci-projektu-si-romovia-pochvaluju.html

Viac si myslím nie je potreba čo k tomu písať. Ten článok to dostatočne vystihuje. Mlieko, mäso na vlastný úžitok, možnosť následného predaja. Taktiež tu máme verejnoprospešné práce, ktorých je po celom Slovensku dostatok, a v prípade nezáujmu jedincov pracovať takto, stále tu máme pracovné agentúry, alebo šanca pracovať v zahraničí. Ich vykrikovanie po práci by som týmto umlčal, pretože majú dostatok alternatív.

Spoločnosť

Posledný bod a najpodstatnejší je spoločnosť. Jednotlivé názory, boje s predsudkami, nenávisť a nezáujem je to čo vytvára jednotný názor na Rómsku menšinu. Bez spolupráce a záujmu má akákoľvek snaha jedinca alebo menšej spoločnosti smolu. Nezáujem tomu neprospieva, opačne podporujeme tým vyššie ciele, ktoré sa na tom dobre zabávajú a zároveň zarábajú. Preto priama účasť každého jedného občana prospieva k účinnosti riešenia. Ako som na začiatku spomenul, každý máme svoje práva tak prečo ich nevyužiť. Čím ďalej budeme v postavení nezáujmu, situáciu tým nezlepšíme len ju prehĺbime. Skúsme sa vžiť do kože takého Róma a prežime si naše správanie k nim. A potom si každý odpovedzme na otázky. Bolo to nutné? Čo budeme robiť? Pretože sme ľudia.

Pre niekoho možno príde tento nápad príliš jednoduchý, jednoducho napísaný, alibistický, nápad z ríše snov. Súhlasím len z jedným a to jednoducho napísaný. Prečítal som si stratégiu Slovenskej republiky pre integráciu Rómov do roku 2020. Potreboval som na to poriadny slovník cudzích slov, a obrovskú pozornosť. Nepodporujem takéto projekty, stratégie, ktoré sú nehorázne zložito napísané. Je tam možnosť si to vyložiť podľa toho ako to každému vyhovuje ako napríklad našu ústavu. Myslím, že každý čo ju čítal to pochopí. V jednoduchosti je sila a bežnému človeku bližšia. Tiež by som chcel aby neziskové organizácie boli naozaj neziskové, aby vypomáhali menšine tak ako majú. Nie je to biznis. Ktokoľvek sa nájde buď si z tohto niečo zoberie alebo skritizuje nebude to na škodu. Možno príde k ešte lepšiemu riešeniu.

Patrik Slabej

Patrik Slabej

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

To kým sme, je výsledkom toho, ako myslíme. Budha Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu